Friday, July 29, 2011

Ramadhan ini 1432H

bismillahirrahmanirrahim..

Ya Allah. perasaan ini. sgt istimewa. pertama kali dpt blk kg setelah sebulan lebih bekerja di kuala lumpur ini.suatu perasaan yg x pernah aku alami sblm ini. hati dan fikiran sudah berada di rumahku nun jauh, sdg jasad masih lg di sini. di pejabat ini. Allah..hanya Engkau Maha Mengetahui segala penat lelah ku di sini. huhu. entah knape diri ini berat benar utk kongsikn pengalaman hidup ku ini dgn insan2 lain. terlalu byk pk agaknya.

hari ini, hujan pg mencurah2. aku terkejut seawal 4.40 pg, huhu. biarknlah..masih awal lg. kul 5.30, seperti biasa alarmku berbunyi. oh, sejuknye pg..akhir skali, kul 6.06 pg br lah dpt mengalahkn nafsu diri utk bgn membersihkn diri. Allah..ku kira, x perlu utk tergesa2..hujan adlh rahmat..mgkn blh dtg lewat skt..hati berbicara. usai mandi dn siapkn diri, terkejut tgk jam, kul 7 sudaaa??adeh, blm sarapan lg. kuar dr rumah, kul 7.15..huhu, hujan lebat pg ini. berusaha meredahi juga rahmat Ilahi, nasib tak terkena simbahan air dr kenderaan2 yg lalu lalang. harus gagahkn hati utk melintas seberang, kerana aku sorg penakut utk melintas sedang kereta masih berjarak setengah km.

bgn awal pg ini, mengingatkn aku peristiwa lalu. di suatu pg jumaat yg lalu. tika aku juga sendiri berjalan ke seberang utk menunggu bas. dlm hati berdoa smoga Allah membantuku sentiasa. Allah..pg itu, aku berjalan keluar awal. utk ke shah alam, berjanji dgn bos utk sampai kul 7.15. aku kuar awal. 6.40pg. huhu..dgn semangat pg dan puasa ku, aku teruskn langkah, berjalan menuju ke hentian bas. ku lihat kosong tiada org. ku tabahkn hati moga2 tiada apa yg berlaku. namun, takdir Allah, Allah lebih mengetahui. ada seorang lelaki sdg berdiri dibalik pokok dlm gelap subuh hari. huhu, lelaki itu memandang aku dr jauh, aku merasakannya. nasib juga, hati ini terdetik untuk melihat siapa gerangan. tepat rasa hatiku, insan itu memerhatikn ku dn cuba mendekatiku sambil menghulurkn tgnnya. dlm hatiku, apa yg harus aku lakukn? LARI! aku berlari ketakutan. Allah.. mujur lelaki itu tak sempat memegangku..Allah, subhanallah, aku tau itu pertolongan Allah.

sampai di hentian bas, aku lihat sorg wanita, menegurku, "dia kejar akak ke?" huhu..dia cpt2 ceritakn peristiwa sblm itu, dia dipegang oleh lelaki yg sama tiba2. huhu, kalu dilihat dipandangan mata, lelaki itu sorg yg 'juruh'. tp hakikat sebaliknya..Alhamdulillah, bas dtg tepat waktunya. sama2 kami melangkah ke atas. Allah urabbi.

kalau boleh, aku tak mau mengingati cerita ini. biarlah terkubur di sini. tidak perlu aku membawa cerita ini ke mana2. Allah..

dn hari ini, aku masih lg di sini..sedang bersabar menjalani fasa2 kehidupan, turun dn naiknya..masih lg belajar mengenali manusia2 sekeliling. kdg2 sukar difahami..hanya Allah tempat aku mengadu. rasa hati mahu saja aku kembali, kembali pada masa lalu ku T.T

kembali ke rumah utk menyambut 1 Ramadhan bersama keluarga, impian pertamaku di sini. Alhamdulillah, dipermudahkn urusan..tahun ini aku ingin tambah2 lg amal untuk bersihkn dri. Bersihkn dosa2 yg lalu. Allah, kurniakn ku kesempatan itu. semoga insan2 disampingku jua mendapat rahmat. ya Allah, ampunkanlah dosa2 kami. dn Ramadhan ini, aku mahu berdoa sggh2, moga dipermudahkn jodohku jug. smoga Allah menemukn jodohku dgn jalanNya yg terbaik. aku nk kawen..sggh, huhu.

-ma, abah
-kakwa, along, abg bi, budi, puden, eman.
-k.umi, ji, ati, anah, k.shida, tikah, roy, na, yayah, alin, liah, aina, dan sume shbt2ku.
-tunangku.
-ahli keluarga besarku.
-rakan2 sepejabatku, majikanku
-para pemuda/pemudi pejuang agamaku
-para muslimin muslimat, mukminin.
-sume hamba2 Allah.

maafkakn diriku andai telah melakukan kesalahan pd kalian, namun tidak aku sedari. maafkan kalau diriku tersilap dlm kata2, juga perbuatan.

hehe, resepi special nk bt 1 Ramadhan ini.
ayam percik dn latte cheese desert..
hopefully menjadi la!

No comments:

Post a Comment